Mera mat

Äntligen tillbaka med nya recept!

Annonser

Lamm med zucchini&lökgratäng

I april skrev jag mitt senaste receptinlägg: det är inte så att jag inte ätit sedan dess, men publiceringssuget har inte infunnit sig. Nu är jag på gång igen. Alla skräpkommentarer om allehanda piller är borttagna och köket som levererar mat som är LCHF ska ge er fortsatt inspiration. Stort tack till alla er som hittills kommenterat recepten och mailat mig. Det är betydelsefullt att få respons!

Ikväll åts det en god, god lammkotlett som smälter i munnen. Hastigt stekt i stekpannan i smör. Till detta en av mina favoritgratänger med gul lök, zucchini under ett lager parmesanost. Oerhört okomplicerat med få moment och köksredskap inblandade, men rätten fungerar likväl bra till er som vill ha något gott till helgkvällarna.

Värm upp ugnen till cirkus 175 grader och sätt igång med gratängskapandet. Du kommer i mål med enbart en kniv, osthyvel och skärbräda. Skiva lök och skalad zucchini tunt (den ambitöse skalar med potatisskalare, annars kan man använda osthyveln för att spara disk – och vissa som LCHF-säkrat sina kök har kanske slängt potatisskalaren). Hacka vitlök grovt och blanda runt i en ugnsfast form i den storlek som passar antalet munnar. Sedan klickar jag i smör lite här och var och avslutar med att göra ett täcke med hyvlad parmesanost. In i ugnen med det i kanske 15-20 minuter, eller tills osten fått lite färg för då är även zucchinin mjuk och löken lagom tillagad.

Skär några snitt i fettranden på lammkotletten och torka av den med papper. Läggs sedan i stark värme i en smörfylld gjutjärnsstekpanna. Två minuter på var sin sida räcker – överstek INTE! Desas totalt fyra minuter ger en genomstekt kotlett.

Lägg upp gratängen på tallriken och häll den kvarvarande vätskan över kotletten. Dra några drag med pepparkvarnen och smula lite flingsalt över anrättningen och korka upp vinet!

Ingredienser: Lammkotletter. Gul lök, zucchini, vitlök, smör, parmesan.

Snabba varma vitkålssalladen

vitkalssallad.jpg
Vitkålen – den mångsidiga kålen som kan tillagas i mängder av former. Idag angreps den av osthyveln; ett enkelt sätt att få schyssta strimlor. Dagens tillbehör till den ugnsstekta laxen blev en lätt uppvärmd vitkålssallad med styrka där crunchet/aldente:t behålls.

Strimla vitkålen, skär champinjonerna i tunna skivor. Blanda i hop det med crème fraiche, vitlök sambal oelek, örtsalt och svartpeppar efter ditt behag i en kastrull och värm upp och låt koka en stund. Champinjonerna innehåller en hel del vatten så koka på svag värme tills du har en konsistens du är nöjd med.

Till laxen blev det supergott – och snabbt gick det! Men jag kan tänka mig att tillbehöret fungerar till det allra mesta i köttväg.

Ingredienser: Vitkål, champinjoner, crème fraiche, vitlök, sambal oelek, örtsalt, svartpeppar.

Spenat- och halloumigratäng

halloumispenat.jpg
Idag bjuder jag upp till laktovegetariskt! Ingen mer fisk på ett tag. Vi kör rejält med ost i denna rätt – fet ost mättar bra och innehåller bra mängder protein.

Var på er vakt dock! Gratänger brukar sägas vara smidig mat, men just denna är väl en slags fejkvariant där allt tillagas först och gratineras i ugn enbart för att osttäcket ska smälta. Var således beredda på en viss diskmängd.

Om man överdriver så består min frys till 1/3 av fryst, hackad spenat. En liten del av den tinar jag upp i kastrull med lite vatten, men bara lite så inte gratängen blir för rinnig. Pressa i en vitlöksklyfta eller mer beroende på hur många man är eller vad man ska göra på kvällen eller hur känslig man är etcetera.

Stek upp halloumiosten i en rejäl smörklick- jag gillar tunna skivor av halloumin, t.yp. noll fyra centimeter (4 mm) högst. Fräs även de skivade champinjonerna rätt hastigt så de förlorar lite vatten. Jag hettade upp nån halv näve blomkål också för tuggmotståndets skull.

Häll över den färdiga halloumin, svampen och eventuella grönsakerna i kastrullen med spenaten, blanda runt och häll över i en form som fixar ugnsvärme. Jag applicerade några skivor vanlig hårdost ovanpå. Sen höll jag den inskjutsad i ugnen – rätt högt upp i cirka 200 grader – till osten var smält.

Vid servering strödde jag över lite färsk oregano för att jag ska verka mer färskakryddorutrustad än vad jag är. Ni gör som Ni vill.
Vad jag däremot inte gjorde var att s.a.s. externsalta. Halloumin är kraftigt saltad så inget ytterligare behövs.

OBS! Som alltid när Du handskas med spenat: var noggrann vid avsköljning av tillagningskärl, bestick samt matporslin. Intorkad spenat är inte Din kompis.

Ingredienser: Halloumi, champinjoner, blomkål (evt.), smör, spenat, vitlök, minst 28%:ig ost.

hallospena.jpg

Fiskbiffar med två sorters currykål

fiskbiff.jpg

Fisk igen!!??
Ja.

Vad gör man av ett paket – som även lite okänsligt kallas block – Pollachius virens? Gustav har svaret: fiskbiffar. Sejen, eller gråsejen (som den av förklarlig anledning egentligen heter) gör här sällskap med två sorters kål, vars gröna färg gifter sig med
curryns gula. Det blir vackert och överglänser tacksamt nog fiskbiffarnas stekt-grötliknande färg och form. Att gråsejen dessutom är grön ur ett utfiskningsperspektiv gör att maten smakar godare.

Jag kör ihop ingredienserna till biffarna i matberedaren. Obs: Var lätt på gasen så det inte blir en smet. Formas för hand till biffar och steks i smör i stekpanna, eller som jag, i smord ungsform i ugn 175ºC i cirka 15 minuter.
Under tiden förväller du kålen lätt, häller av vattnet och tillsätter smöret, crème fraichen, curryn och örtsaltet och värmer upp.

Det är inte nödvändigt, men toppa gärna currykålen med lite fetaost, ett enkelt grepp i riktning mot Guide Michelin.

Vi ses – och då förmodligen inte över en fiskmåltid åter igen!

Ingredienser: Fiskbiffarna: 400 g färsk eller tinad djupfryst sej, 1 ägg, en klick crème fraiche, fisksås, 1 stor klyfta vitlök, örtsalt, timjan, vitpeppar. Currykålen med feta: Brysselkål, broccoli, smör, crème fraiche, curry, örtsalt, fetaost

Matporslin: Ranka av Stig Lindberg för Gustavsberg.

Vatten i glaset: Kommunalt.

Vitlöksnivå: Måttfull.

Gurras görgoda göjs

gojset.jpg

Till matlåda likväl till fest passar Gurras görgoda göjs med tonfisk bättre än mycket annat.

Bakgrund: Eftersom microköerna på universitetet ibland ringlar sig genom flera institutioner krävs mat som smakar gott kallt.

Att i stället för att trängas framför stressamhällets förlovade apparatur som meddelst strålning befriar
mänskligheten från den öppna eldens rogivande sprakande så kan jag, och ni som äter min rätt, ägna mig åt
lustfyllda och givande konversationer med intellektuella studiekamrater medan tonfisken stiger mig upp i huvudet
och förleder mig in i andra, nya, helt fräscha tankebanor. (Garantier utlovas ej)

Hur som helst. Göjset är ett tillbehör som inte har en given kompanjon. I mitt fall har den främst ätits tillsammans
med lätt kokt broccoli och brysselkål eller tillsammans med avocado. Men eftersom den inte smakar som baken går den
bra till väldigt mycket. Ge mig gärna tips på vad som passar ihop med göjset!

Tillagas genom mosning av samtliga ingredienser med gaffel. Den estetiskt lagde (läs: ej matlådekonsumenten, allt blandas ändå
runt i matlådan) kan piffa upp göjset med lite gröna kryddväxter. Eller servera med en bit citron brevid för ökat smak- och synintryck.
Ätes med fördel rumstempererad, och metallburken lägger du förstås i återvinningen.

Ingredienser: 1 burk tonfisk (som inte kan innehålla spår av delfin) i vatten (avrunnen), 2 msk crème fraiche, 50 g fetaost, rödlök, sambal oelek, lite, lite soja, salt, svartpeppar.

Uppskattad tidsåtgång: Går snabbare att fixa i ordning än du kan säga fytassaknande havregrynsgröt med homogeniserad lättmjölk och aspartamäpplemos.

Ost

ostokaffe.jpg

Fruktstunden är förpassad till historien. Dess efterföljare är oststunden!!!
Att njuta en bit ost, utan störande spannmål under, är en av höjdpunkterna i mitt liv; trots detta var det inte speciellt länge sedan jag vågade sätta kniven i osten (Så vill jag passa på att sprida vidare myten om att alla LCHF:are använder kniven till osten och osthyveln till smöret) och osten i munnen och verkligen känna den rikedom av smaker som ansamlas i en sådan koncentrerad produkt.

Tillsammans med en välbryggd god kopp kaffe (för tillfället Arvid Nordqvists rättivsemärkta kaffe) får man en djupare insikt i att lågkolhydrat är så gott!

På plussidan: Det mättar, ger ett mycket bra fett- och proteinintag, är gott, praktiskt, lättlagat (mjölkning + ystning fixar man på lunchrasten, eventuellt skär man upp en bit ost som är färdig), det är lågkolhydrat, lätt att variera.

Och så ni som ska ut på vägarna i sommar: håll utkik efter gårdsmejerier med egen ystning – vad jag förstått enda möjligheten att få tag på opastöriserad svensk ost som inte är hårdost.

Ingredienser: Västerbottensost, en kopp starkt, svart kaffe och morgonens tidning. Passande nog handlar ett stort uppslag i SvD idag om Omega-3 och om halvfabrikat som påstås innehålla denna viktiga form av fett. Ni som kommer att följa mig i bloggen kommer att bjudas på rena råvaror med naturliga fetter och smakämnen. Det tycker jag är viktigt.

Ha en skön helg! Nästa vecka blir det någon rätt med vilt. (Lite sugen på att rimma på helg – älg, men låter bli för bloggfridens skull)

Onsdagslunchfiskgratängen

mat.jpg

Javisst, onsdag är fiskdag – men inte i mitt hushåll. Fiskdag är i stort sett varje dag. Om inte en burk makrill i tomatsås så några sillbitar eller någon strömmingsrätt. Jag kör vidare med mitt alaska pollockpaket ni bekantade er med i förra inlägget eftersom det innehåller färdiga portionsbitar. Perfekt för ensamhushållet – för övrigt även för två-, tre-, och fyrahushållet.

Så, vad är detta. Jo en gratängliknande kreation med vit fisk och ägg och fet crème fraiche och Västerbottensost. Till detta: svamp, lök och broccoli.

Tillagning: Lägg fisk och broccoli i mindre bitar, rödlök och delade champinjoner i en ungsform. Rör ihop crème fraiche, ägg, riven ost, örtsalt samt timjan och oregano och häll över i formen. Skjutsa in i ugnen i 175-200 grader i 25 minuter.

Ät som den är, mycket mättande! Den superhungrige tar skirat eller smält smör till; jag börjar själv ångra att jag inte gjorde det.
Rätten når nästan upp till 90% i lunchlådekompabilitet. Micrad fisk i personalrum brukar inte vara uppskattat, därav inte full poäng.

edit: Dagens sanning: timjan och ost tillsammans är så sjukt gott.

kollage.jpg


Ingredienser
(i runda slängar): 100 gram vit fisk, 0,5 dl crème fraiche 34%, 1 ägg, 20 gram Västerbottenost 33%, broccoli, champinjoner, rödlök, örtsalt, oregano, timjan.

Innanugnentid: fem minuter

Kostnad: siktar på runt 15:-

Inverkan på diskberget: måttlig

Musik: Lars Horntveth ”Pooka”

Fisk med strimlad zucchini

maten.jpg

Av en kurskompis fick jag tipset att göra en snabb inläggning med zucchini.
Jag tänkte att citronen i inläggningen borde matcha fisk fint, så till just denna rätt åt jag kokt Alaska pollock – och visst blev det smask!

Jag skalade zucchinin och använde sedan potatisskalaren (som fått ett nytt liv, även efter potatisen) för att göra tunna strimlor på längden. Blandade sedan strimlorna med en rejäl dos olivolja, pressad vitlök (har för mig att även Leif Mannerström föredrar att pressa vitlök istället för att hacka den, så jag är i gott sällskap!) och pressad citron. Inläggningen smakades slutligen av med salt och vitpeppar.
Jag serverade den rumstempererad direkt, tror inte den skulle mogna något vidare efter något dygns lagring.
Till detta alltså kokt vit fisk, lätt värmd broccoli samt överklippt bladpersilja.

ingred.jpg

Ingredienser:
Zucchini, olivolja, citron, vitlök, salt, peppar, fisk, broccoli, bladpersilja